Tudtad, hogy a bőröd gyorsabban öregszik repülés közben? A repülőgépeken az UV-A sugárzás igencsak felgyorsítja a ráncosodást.
Az időeltolódás, a száraz levegő és a duzzadt lábak jutnak eszedbe, ha a repülésre gondolsz? Bizony, mert azt aligha tudja valaki, hogy a repülőgép az UV-A melegágya - és ezért valóságos méreg a bőr számára. Miközben kényelmesen ülsz az ablak mellett, filmet nézel, vagy az ablakon keresztül bámulod a felhőket, a bőrödet csendben az UV-A sugárzás bombázza. És tényleg nagyot üt.

A 9000-10 000 méter körüli utazómagasságban a légkör jelentősen vékonyabb - és ezért az UV-sugárzás elleni természetes védelem jelentősen csökken. A leégésért felelős UV-B sugarakat a repülőgépek ablakai nagyrészt blokkolják. Az UV-A sugarak azonban szinte szűretlenül jutnak át rajtuk. A sugárzás mélyen behatol a bőrbe, roncsolja a kollagént, hosszú távon elősegíti a pigmentfoltok, a ráncok kialakulását, sőt a bőrrák kockázatát is - anélkül, hogy a napégés látható és figyelmeztető jel lenne.
Mintha szoliznál
Hivatkozás másolásaA Journal of the American Medical Association Dermatology című folyóiratban 2015-ben közzétett tanulmány világossá teszi ennek mértékét: mindössze egy óra repülés 9000 méteres magasságban nagyjából ugyanannyi UV-A sugárzásnak teszi ki az embert, mint 20 perc szoláriumban töltött idő. Ez nem csak ijesztően hangzik - tényleg az. Különösen a gyakran utazók, a pilóták és a repülőszemélyzet van fokozott kockázatnak kitéve. De utasként is érdemes védekezned ellene.
Mikor és milyen gyakran kend be magad naptejjel a repülőgépen?
Hivatkozás másolásaA legjobb, ha még a beszállás előtt bekened magad naptejjel - és ezeket a dolgokat próbáld betartani:
- Napvédő faktor 30 vagy magasabb
- Széles sávú szűrő az UV-A és UV-B ellen
- Könnyű, nem zsíros textúra, hogy ne ragadjon a szűk helyeken
Ha 4 óránál hosszabb ideig repülsz, legalább egyszer kend be magad újra. Különösen az arcod, a dekoltázsod, a kézfejed - mindenhol, ahová fény jut be az ablakon keresztül. És igen: még télen, még felhős napokon is.