Kommentkezelési szabályzat

BP KURIR szabályzata a jogellenes tartalmú hozzászólásokkal szembeni fellépésről

A BP Kurir Press Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhely: 1054 Budapest, Széchenyi utca 1. 3. em. 50. ajtó; cégjegyzékszám: 01-10-142514; adószám: 32379318-2-41; e-mail cím: info@bpkurirpress.hu; képviseli: Dr. Komár Gergő vezérigazgató) mint kiadó (a továbbiakban: Kiadó) a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény 20/A. §-ában foglaltaknak eleget téve  - figyelemmel a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának e tárgyban kiadott ajánlásában is megfogalmazottakra – a kiadásában lévő www.bpkurir.hu című elektronikus sajtótermék (a továbbiakban: Hírportál) által fenntartott közösségi média oldalain közzétett tartalmaihoz fűzött jogellenes tartalmú hozzászólásokkal szembeni fellépés végett, az azok közzétételét követően irányadó és követendő eljárás rendjére az alábbi szabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) alkotja. 

1. Bevezető rendelkezések

Hivatkozás másolása

1.1. A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény (a továbbiakban: Smtv.) 20/A. § (1) bekezdése értelmében amennyiben az internetes sajtótermék kiadója az általa szerkesztett internetes felületen vagy más által üzemeltetett online platformon biztosítja a sajtótermék tartalmai tekintetében az olvasói hozzászólások lehetőségét, úgy köteles a jogellenes tartalmú hozzászólásokkal szembeni fellépés érdekében azok közzétételét követően alkalmazandó eljárásról nyilvános szabályzatot alkotni és ennek megfelelő hatékony megoldást alkalmazni. 

1.2. Az Smtv. 20/A. §-át beiktató, az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvény indokolása szerint a közelmúltban – jellemzően az interneten megszaporodtak az olyan félelemkeltő, gyűlölködő megnyilvánulások, olvasói hozzászólások (kommentek), amelyek sértik az érintett személyek emberi méltóságát, egyúttal nélkülözik az egymás iránti kölcsönös tiszteletet, és rombolják a közügyek megvitatásának kultúráját. E negatív tendencia egyik oka a modern digitális világ arctalansága, amely teret enged a gyűlöletkeltő hozzászólásoknak. A közbeszéd állapotának formálása közös felelősség, ezért különösen a közösségi és online platformok, médiafelületek tekintetében szükséges ösztönözni a jogellenes és káros tartalmak elleni hatékony fellépést. Az emberi méltóság sérthetetlenségét és a közösség megfélemlítéstől mentes kommunikációhoz való jogát szem előtt tartva az uszító, gyűlölködő kifejezések terjedésével, demoralizáló hatásukkal szemben a jog eszközeivel is szükséges fellépni függetlenül attól, hogy e kifejezések személyekre vagy személyek meghatározott csoportjára irányulnak.

1.3. Jelen Szabályzat célja, hogy meghatározza a jogellenes felhasználói hozzászólásokkal szembeni fellépés érdekében azok közzétételét követően alkalmazandó eljárási rendet. 

1.4. Jelen Szabályzat hatálya kiterjed a Kiadó által más szolgáltatásban (közösségi média oldalakon) kezelt profilján, fiókján keresztül a Hírportál tartalmai tekintetében biztosított felhasználói hozzászólásokra, így e Szabályzat rendelkezései minden hozzászólást (kommentet, megjegyzést) tevő, illetve az oldalon keresztül tartalmat megosztó felhasználóra egyformán vonatkoznak. Kiadó az általa szerkesztett bpkurir.hu internetes sajtóterméken az ott megjelenő tartalmak tekintetében az olvasói hozzászólásokat nem biztosítja.

1.5. Az előző pontra tekintettel a Kiadó az alábbi felületeken teszi lehetővé a Hírportál tartalmaihoz kapcsolódó hozzászólások közzétételét:

1.6. A Kiadó nem felelős a hozzászólások tartalmáért, amennyiben nincs tudomása jogellenes tartalomról. Amint tudomást szerez ilyesmiről, azt haladéktalanul eltávolítja vagy hozzáférhetetlenné teszi. 

1.7. A jelen Szabályzat nem vonatkozik a szerzői vagy szomszédos jogokat sértő hozzászólásokra – ezekre az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról szóló 2001. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Ekertv.) 13. §-a irányadó.

2. Tartalmi rendelkezések

Hivatkozás másolása

2.1. A hozzászólás jogellenes, amennyiben a hatályos magyar jogszabályba vagy európai uniós jogi szabályozásba, továbbá jelen Szabályzatban felsorolt bármely tilalomba ütközik. A Kiadónak joga annak megítélése, hogy egy hozzászólás jogellenesnek minősül-e vagy sem.

2.2. Így tilos minden olyan hozzászólás közzététele, amely 

  • emberi méltóságot sértő;
  • valamely személy személyiségi jogát sértő (különösen, de nem kizárólag névviselés, becsület, jóhírnév, magánélet, magántitok, személyes adatok védelméhez fűződő jog, képmáshoz és a hangfelvételhez való jog);
  • valamely nemzet, közösség, nemzeti, etnikai, nyelvi és más kisebbség vagy bármely többség, továbbá valamely vallási közösség kirekesztésére alkalmas;
  • valamely nemzet, közösség, nemzeti, etnikai, nyelvi és más kisebbség vagy bármely többség, továbbá valamely vallási közösség vagy ezek bármely tagja elleni gyűlöletet kelt vagy erőszakra uszít;
  • alpári, agresszív, fenyegető hangnemű;
  • szélsőséges vallási nézetek terjesztésére alkalmas;
  • egészségre ártalmas anyagok használatára ösztönöz;
  • álhíreket terjeszt hozzászólásában;
  • alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást vagy pánikot keltsen;
  • sérti a közzétételének időpontjában Magyarországon hatályos törvényeket, illetve bűncselekményre vagy egyéb jogsértésre történő felhívást, buzdítást, arra való jelentkezést tartalmaz;
  • jogsértő tartalomra mutató linket helyez el;
  • kiskorúak fejlődésére káros lehet;
  • kereskedelmi közleményeket, reklámokat tartalmaz;
  • üzleti titkokat vagy tiltott módon megszerzett adatokat tartalmaz;
  • politikai reklámokat, propagandát vagy nyílt politikai agitációt tartalmaz;

2.3. A hozzászólás jogellenessége megnyilvánulhat szöveges, képi, hang- vagy videós formában is.

2.4. Kiadó fenntartja a jogot, hogy a hozzászólás lehetőségét bizonyos, különösen érzékeny témákra vonatkozó tartalmak esetében (így például halálesetek, természeti katasztrófák, balesetek, terrortámadások) kizárja, felfüggessze vagy megszüntesse.

2.5. Kiadó a hozzászólás jogellenességét észlelheti saját ellenőrzése vagy valamely olvasó bejelentése folytán.

2.6. A Kiadó a Hírportál tartalmához közzétett felhasználói hozzászólások jogszerűségét, illetve jogellenességét humán moderátor útján ellenőrzi. A Kiadó jogellenes hozzászólásokat indokolatlan késedelem nélkül  - de legfeljebb a közzétételtől számított 24 órán belül - kiszűri, és azokat haladéktalanul eltávolítja (hozzáférhetetlenné és megoszthatatlanná teszi).

2.7. A hozzászólás jogellenességét a Kiadó ítéli meg a hatályos magyar és európai uniós jogi szabályozás, az ahhoz kapcsolódó joggyakorlat és a jelen szabályzatban foglaltak alapján.

2.8. A Hírportál tartalmaihoz kapcsolódóan megjelenő hozzászólások utólagos moderálása nem jelenti az ezeken a felületeken megjelenő felhasználói tartalmakért való szerkesztői felelősségvállalást.

3. Jogellenes hozzászólások bejelentése, eljárási rend

Hivatkozás másolása

3.1. Akinek megítélése szerint valamely, a Hírportál tartalmaihoz kapcsolódóan közzétett hozzászólás jogellenes vagy a jelen Szabályzatban rögzített valamely tilalomba ütközik, a Kiadó felé az alábbi elérhetőségek egyikén bejelentést tehet:

  • levelezési cím: 1054 Budapest, Széchenyi utca 1. 3. em. 50. ajtó
  • e-mail cím: info@bpkurirpress.hu

3.2. Kiadó felé intézett bejelentésben meg kell jelölni minimálisan azt a tartalmat, amelyhez kapcsolódóan a sérelmesnek ítélt hozzászólás közzétételre került, a sérelmesnek talált hozzászólást (azonosítható módon), továbbá röviden le kell írni, hogy miért tartja a bejelentő a hozzászólást jogellenesnek. Amennyiben a bejelentés e pontban meghatározottaknak nem felel meg, vagyis a tartalmi elemek bármelyike is hiányzik, úgy az nem minősül a jelen Szabályzat szerinti bejelentésnek.

3.3. Ha a jogellenes hozzászólás személyiségi jogot sért, akkor bejelentés megtételére csak a sértett és/vagy képviselője jogosult.

3.4. A bejelentést a Kiadó – a nyilvánvalóan alaptalan esetek kivételével – érdemben nem vizsgálja, hanem a bejelentéssel érintett hozzászólást az értesítés kézhezvételét követő 24 órán belül – a felülettől függően – eltávolítja vagy elérhetetlenné teszi. A Kiadó a bejelentéstől függetlenül is jogosult bármely hozzászólás eltávolítására vagy elérhetetlenné tételére, ha úgy ítéli meg, hogy az adott hozzászólás – a jelen Szabályzatban is foglaltakra tekintettel – jogellenesnek minősül. Kiadó ezen döntésével szemben a hozzászóló - e Szabályzat 4. fejezetében foglaltak szerint – panasszal élhet.

3.5. Azon felhasználók hozzászólási jogát, akik ismételten tesznek közzé jogellenes hozzászólásokat, a Kiadó – kellő mérlegelést követően, fokozatosan eljárva – akár időlegesen, akár véglegesen is megvonhatja, amennyiben ez technikailag megoldható. Kiadó ezen döntésével szemben a hozzászóló - e Szabályzat 4. fejezetében foglaltak szerint – panasszal élhet.

3.6. A Kiadó által a jogellenes hozzászólás kiszűrése és eltávolítása nem mentesíti a hozzászólást (kommentet, megjegyzést) tevőt a jogellenesség egyéb jogkövetkezményei (pl. büntetőjogi felelősségre vonás, polgári jogi igény) alól.

4.1. A Kiadó által jogellenesnek ítélt hozzászólást közzétevő személy a Kiadó döntésével - a hozzászólás jogellenesnek való megítélésével és eltávolítással vagy az adott személy hozzászólási lehetőségét megvonó döntésével - szemben a Kiadónál 8 (nyolc) napon belül panaszt tehet a 3.1. pontban megadott elérhetőségek egyikén. A panaszban szükséges megjelölni a hozzászólást közzétevő személy nevét, kapcsolattartási adatait, a tárgyi hozzászólást beazonosítható módon, és arra vonatkozó érvelést, hogy a Kiadó döntése miért helytelen. 

4.2. A Kiadó a beérkezett panaszokat a beérkezéstől számított 15 (tizenöt) napon belül megvizsgálja, és annak eredményéről a panaszost írásban  - a panasz beérkezésének módjával egyező módon (email/levél) - tájékoztatja. A panaszosra kedvezőtlen döntés esetén Kiadó egyben tájékoztatja arról is, hogy panaszával bírósághoz fordulhat. (jogorvoslati kioktatás) Amennyiben a hozzászóló felhasználó álláspontja szerint a Kiadó vele szembeni szankciója megalapozatlan volt, a kiadói panaszkezelés lehetőségén kívül bírósághoz is fordulhat.

4.3. A Kiadó a hozzá beérkezett panaszokról nyilvántartás vezet, amely tartalmazza a panaszos nevét és email elérhetőségét, a panasz tárgyát, a panasz vizsgálatának időpontját és a vizsgálat eredményét, valamint a panaszos részére kiküldött válasz időpontját.

5. Záró rendelkezések

Hivatkozás másolása

5.1. A Kiadó közösségi média oldalain a hozzászólás lehetőségét a jelen Szabályzat kifejezett elfogadásához köti. A hozzászólást közzétevő személy tudomásul veszi, hogy a hozzászólás közzétételével részéről a jelen Szabályzat elfogadottnak minősül.

5.2. A Kiadó a jelen Szabályzatot közzéteszi a Hírportálon, valamint valamennyi közösségi média oldalain, úgy, hogy a Szabályzatot tartalmazó külső linket a profil legelső (rögzített) bejegyzései, posztjai között közvetlenül elérhetővé teszi.

5.3. A jelen Szabályzat nyelve magyar. A jelen Szabályzatban nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó magyar jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

5.4. A Kiadó fenntartja a jogot, hogy a jelen Szabályzatot egyoldalúan, a módosítást követő hatállyal módosítsa. A módosított Szabályzatot - egységes szerkezetbe foglaltan - a Kiadó felületein közzéteszi.

Jelen Szabályzat annak közzétételétől, azaz 2025. április 1. napjától a visszavonásig hatályos!

Budapest, 2025. április 1.

BP Kurir Press Zártkörűen Működő Részvénytársaság