A repülőgép WC-je rejtély. Vajon mi vár majd ránk? És miért kell olyan kevés víz a fedélzeti WC-hez, és miért olyan hangos az öblítés? Egy hibát is el kell kerülni, különben csúnya vége lehet.
A kabin szűkös, és az öblítés rendkívül hangos: alig van kedve valakinek a repülőgép WC-jét használni – de gyakran nincs más megoldás, különösen a hosszú távú járatokon. A fedélzeti WC egy örök rejtély – íme a legfontosabb kérdések és válaszok a repülőgép WC-jével kapcsolatban.
Miért kell ilyen kevés víz a repülőgép WC-jéhez?
Hivatkozás másolásaValó igaz: kevés víz van a fedélzeti WC-ben – és ennek oka van. Egy normál öblítéshez sok vízre lenne szükség – ez drága lenne, sok helyet foglalna el, és jelentősen több kerozint fogyasztana a repülő emiatt. A legtöbb légitársaság más technológiát alkalmaz, hogy a repülőgépei könnyűek maradjanak. Vákuumos WC-ket szerelnek fel a fedélzetre. Ezt James Kemper repülőgépmérnök találta fel, és az 1980-as évek óta szinte minden utasszállító repülőgépen használják. A vákuumrendszer úgy működik, mint egy porszívó – negatív nyomás segítségével egyszerűen elszívja a tartalmat. Ezért nincs vagy nagyon kevés vízre van szükség. A vízfogyasztás körülbelül 90 százalékkal csökken.
Miért rendkívül hangos az öblítés?
Hivatkozás másolásaAmikor egy repülőgép WC-jében megnyomják az öblítést, fülsiketítő hangot ad ki. Mivel a légáramlás olyan erős, ennek megfelelően hangos is. Ha gyengébb lenne, halkabb lenne – azonban előfordulhat, hogy a WC tartalmát nem szívja el teljesen a víz.
Ne ülve öblítsd le a WC-t!
Hivatkozás másolásaA szakértők azt javasolják, hogy az utasok csak akkor öblítsék le a WC-t, ha valóban végeztek, és felálltak. Ha ülve öblíted le, a WC akár be is szippanthat. Ez különösen akkor valószínű, ha a feneke teljesen eltakarja a WC-ülőkét. Nem vicc – ez megtörtént már egy szerencsétlen nyaralóval. Az eset egy Boeing 767-es repülőgépen történt 2002-ben. A CNN szerint a nő panaszt tett a Scandinavian Airlinesnál.
Hová kerül valójában a vizelet és a széklet?
Hivatkozás másolásaA hulladék egy tartályba kerül, és ott is marad a leszállásig. Utána a repülőgépet – és természetesen a fedélzeti WC-t is – alaposan kitakarítják.

Mi is pontosan a „kék jég”?
Hivatkozás másolásaMűszaki hiba miatt ritka esetekben a tartály tartalmának egy része kiszivároghat repülés közben. Amikor a repülőgép nagy magasságban van, a folyadék megfagy – ezt a jelenséget „kék jégnek” is nevezik, ahogy egy repülőgép-szakértő elmagyarázta a CNN-nek. Ez azonban ma már nagyon ritkán fordul elő.