A kínai fast fashion márka, a Shein, nagy botrányba került, miután az online áruház egyik termékéhez olyan modell pózol, aki rendkívül hasonlít Luigi Mangionera –, akit az USA egészségügyi biztosítójának, a UnitedHealthcare vezetőjének a meggyilkolásával vádolnak.
Belső vizsgálat
A kínálatban szereplő kép az első észlelések után azonnal eltávolításra került. A Shein megerősítette, hogy a tervezett megjelenés külső beszállító munkája volt, és most belső vizsgálatot indítottak az eset kivizsgálására. Emellett szigorítani fogják a tartalom-ellenőrzési folyamataikat, és felelősségre vonják az elkövető partnert.
AI, vagy valós modell
Mangione jelenleg előzetes letartóztatásban áll, így kizárt, hogy ő pózolt volna modellként, vagy egyezett volna bele ebbe a reklámkampányba. A BBC és generatív AI szakértők szerint a képen szereplő modell inkább AI által létrehozott, vagy erősen szerkesztett lehet, mivel a kézujjak és a bőrfelület összemosódott, természetellenes megjelenést mutat – tipikus AI-hibákra utal.
A közönség reakciója: „sötét rajongás” és online felháborodás
A felhasználók felháborodtak: sokan “gonosznak” és etikátlannak nevezik, hogy egy gyilkossággal vádolt személy arca megjelenhetett egy ruházati kampányban. Egyes kommentelők a “dark fandom” jelenséget említik – olyan követőtábort, mely romantizálja Mangionét, és most ez motiválhatta a beszállítót az AI-alapú kampányra.
Címlapfotó: Profimedia/RedDot